top of page
Profilbilde
Mattehefte logo

0

Innstillinger

Logg ut

📝 NYHET: FÅ DIN STUDIEPLAN TIL TENTAMEN

i dag

TENTAMENS-STUDIEPLAN

TENTAMENS-STUDIEPLAN

Geometri

Option 2

Option 1

Algebra


Du er nå ferdig med mesteparten av den grunnleggende matematikken, og er endelig klar for å begynne med algebra. Algebra handler om å bruke bokstaver for å lage uttrykk. I matematikken står bokstaver for ukjente tall. Algebra handler om å sette opp utrykk med bokstaver, uten å løse de.


Dette er et stort og bredt tema, der man lærer det mest grunnleggende i 8. klasse. Dette kan faktisk være litt gøy. Jeg kødder ikke.

Bokstavuttrykk


Bokstavuttrykk er på en måte en matte-setning med bokstaver og tal, som sier noe om ukjente verdier.

Et bokstavutrykk kan se slikt ut:


Uten en forklaring vet vi ikke hva bokstavene står for, men vi kan gjette at a kanskje står for antall penger, u for antall år og b for tilleggslønn. Poenget mitt er at bokstavene kan være hva som helst (ihvertfall i 8. klasse).

Forkorte Bokstavuttrykk


Vi trenger ofte å forkorte bokstavuttrykk. Dette blir som å regne ut et vanlig regnestykke, bare med bokstaver.

 

Vi har noen regler:

1. Når man multipliserer to bokstavuttrykk, ganger man tall sammen og bokstaver sammen. 

2. Du kan bare legge sammen ledd som er like.

3. Fortegnet hører med bokstaven/tallet

4. Mellom bokstav og tall står det alltid et gangetegn. 3x = 3⋅x


Eksempler:


Figurtall


Figurtall handler om å finne sammenhengen mellom figurer i et voksende mønster.

Bildet nedenfor viser et voksende mønster.

Voksende geometriske mønstre kan beskrives med algebraiske utrykk. 

Disse algebraiske utrykkene kalles for formler og hjelper oss å finne en sammenheng mellom figurene. Når vi har laget en formel til et voksende mønster, kan vi vite hvordan alle figurene i mønsteret vil se ut, uten å tegne de.

Formelen for enkle mønster vil være slik:

a - stigningstall (hvor mye verdien stiger med per figur)

n - variabel for figurnummer (Du kan bytte figur 4, 7, 69, osv. med n, for å finne figurtallet til alle figurer)

b - konstantledd (verdien til figur 0)


Eksempel:

a) Lag en formel for antall streker i den n-te figuren.

b) Hvor mange streker er det i figur 20?

Løsning:

Vi vet at formelen skal være på formen Fₙ = an + b.

Vi må derfor finne ut hva a og b er. 

a er hvor mye verdien stiger per figur.

Vi kan se at antall streker øker med 3 per figur. Derfor er a = 3.

b er verdien til F₀.

Hvis vi tenker at F₀ er 3 mindre enn F₁, kan vi regne at 4-3=1.

F₀ = 1 -> b = 1

Nå vet vi at a = 3 og b = 1.

Da kan vi skrive opp formelen:

Fₙ = an + b

Fₙ = 3n + 1

a) Formelen for streker i figur n er Fₙ = 3n + 1.

Formelen vi har funnet er for Fₙ, ikke for F₂₀. For å finne ut hvor mange streker det er i F₂₀, bytter vi n med 20 i formelen:

Fₙ = 3n + 1

F₂₀ = 3⋅20 +1 = 61

b) Det er 61 streker i figur 20.

Option 2

Option 3

Option 1

Option 2

Option 1

bottom of page